Omlottklänning på väg, med krusfåll

Senaste projektet är det här:

Jag fick inspiration att sy den här efter att sykurser öppnat en grupp på flickr för medlemmars alster. Jag såg två fina varianter på den här och ville försöka. Väldigt kul att sy. Istället för att fålla med kantband är det bara vikt och sytt med tvillingnål. Blev förvånansvärt bra. Och bäst av allt var att jag lärde mig att sy krusfåll. Förbluffande enkelt! Tidigare har jag kämpat med overlocken för att få till det här – men enligt kursen skulle man sy med vanlig sicksack och sträcka tyget. Hur enkelt som helst! Jag hade medelbredd och stygnslängde 0,5 (av 3) och sträckte ganska rejält i tyget.

Det ska till band och kanske en volang, men jag kom av mig lite och gick på ett annat projekt… Jag är inte säker på att jag tycker modellen blev så där 100% till min dotter. Skulle nog passa någon som är lite äldre?

Material: Blommig trikå från Tygposten.

Mönster: Omlottklänning från sykurser, fast på originalet är det fler detaljer.

3 thoughts on “Omlottklänning på väg, med krusfåll

  1. Ping: Mer omlott, fast till mig | Klippertill

  2. Ping: Mamma – rosa är min färg | Klippertill

  3. Ping: Gör upp, gör klart, i morgon är det höst! | Klippertill

Kommentera

