Mer omlott, fast till mig

Inspirerad av det här med omlott och krusfåll, samt det här tyget som jag tyckte var väldigt fint, fick jag för mig att sy något till mig själv. Men, det visade sig bli lite tokigt. Här är i alla fall det färdiga resultatet.

Material: Blommig trikå från tygposten.

Mönster: Det här är en blandad historia… Jag klippte ut mönstret till damlinne på sykurser. Sedan ändrade jag det så att ärmhålan blev djupare och jag la till mellan 2 och 5 cm på bredden (originalet var stl S). Jag förlängde sedan det redan långa linnet med 1 dm för att göra det till en kort klänning. Därefter försökte jag göra om mönstret enligt principen för omlottklänning till barn som jag just sytt. Det är ett helt bakstycke som klipps mot vikt kant, och två framstycken med bara en axel som klipps i dubbelt tyg. Det ena framstycket rundas sedan av. MEN – här kommer kruxet: Jag rundade av fel hörn. Suck!! I detta fina tyg och allt 😦 Inte kom jag på det innan jag redan sytt alla fållar upptill och ena sidsömmen. Den andra sidsömmen stämde sedan inte alls… för det var där jag klippt bort en massa tyg. Argh! Jag klippte av alltihop så det bara blev ett linne och rundade sedan rätt hörn. Därav är det ett litet ofrivilligt sprund på ena sidan. Trots alla missar tycker jag principen var god och jag ska nog försöka med det här igen i något annat tyg, och då rita ett mer ordentligt mönster först. T.ex. vet jag nu att om det ska bli till klänning måste det vara än bredare för att inte sitta åt över rumpan. I bak är det tunna bruna satinband som jag hade i syskrinet. Gör jag om projektet ska jag nog sy band i klänningens eget tyg, det kan bli fint.

One thought on “Mer omlott, fast till mig

  1. Ping: Ett suveränt klänningsmönster | Klippertill

Kommentera

