Tvillingnål och hur jag använde en tandborste!

Här kommer världens knasigaste tips: Jag har länge haft problem med tvillingnålen, men tog fram den igen när jag skulle sy ett linne och var inspirerad av instruktionsfilmen på sykurser.se. Ett tips jag fått var att dela på trådarna så mycket det går, och på min maskin kan man inte dela på dem alls mer än vid trådspänningsplattorna. Jag upptäckte att om någon stod och höll i trådarna innan de gick in i trådspänningspartiet så blev det inget stopp, men det var minst sagt mycket begärt att någon skulle stå och hålla i tråden så fort jag ville sy. Men då slog det mig – jag tejpar fast en tandborste (oanvänd!) på symaskinen som får hålla isär trådarna. Och – det funkade!! Nu kommer jag aldrig våga fålla med tvillingnål utan en tandborste till hjälp 🙂 Otippat.

4 thoughts on “Tvillingnål och hur jag använde en tandborste!

  1. Har man en overlock så kör ett varv längst ner på t.ex ärm och sen vik upp och fålla med tvillingnål så blir inte ”upphöjningen” mellan nålarna lika stor.. 🙂

  2. Jösses. Efter ett halvår av krångel hittade jag ditt tandborstknep och äntligen kan jag sy med tvillingnålen! Tack för tipsen och hjälpen, du är en hjälte!

Kommentera

