Långärmad blus

Det här är det syprojekt från veckan som gått som jag är mest nöjd med. Dels för att jag tyckte det blev fint, men också för att det är ett oerhört praktiskt plagg och förvånansvärt svårt att få tag på i en vanlig affär – en solskyddsblus! All solskyddsinformation till småbarnsföräldrar talar sitt tydliga språk: Kläderna är bästa skyddet! Visst, men inte klär man på barnen velourbyxor eller jeans i värmen, och inte jackor och koftor heller precis. Då är långärmade blusar bättre, som fladdrar utanpå och är svala. Jag har hört många som klagat på att de inte hittar detta i butiker. Den här tänker jag mig att den får åka med till badstranden i sommar. Det ska bara i någon knapp i fram, eller kanske ett knytband?

Material: Ett stuvbit som jag köpt på Gengåvan för 25 kr (som redan räckt till en vändbar klänning i stl 68 och en solhatt som inte är klar, och nu denna blus – prisvärt tyg!!). Det är ett bomullstyg som ser lite ut som jeanstyg, fast mycket tunnare. Den naturvita snedslån i bomull kommer jag inte ihåg var jag har köpt, den fanns i sylådan.

Mönster: Jag har modifierat ett mönster ur Ottobre 4/2010 som kallas skjortblus. Jag har tidigare försökt mig på det, men det innehöll ett knappsprund som blev helt fel, så det var jag inte sugen på att göra om. Jag struntade i det och delade framstycket i två delar helt enkelt, rundade av lite i halsen och satte snedslå i ett stycke runt om hela öppningen, som på en cardigan. Den är ju tänkt att bäras utanpå t.ex. ett linne, så det är inte så viktigt med knäppningen, men någon knapp ska jag nog sätta dit. Tricket med den här modellen är de sydda vecken. Jag tror det kallas pintuckveck. Det verkade oöverkomligt först, men visade sig vara väldigt enkelt. Vecket ligger på rätsidan, och sömmen sys alltså från rätsidan. Man pressar dem sedan åt sidan och en stickning överst får dem att ligga på plats. Här har de blivit lite olika långa, men det gör inte så mycket.

Ärmarna skulle ha lite rynkning och det sydde jag med framilonband. Jag visste inte att man kunde använda det på vävda tyger, men det gick hur fint som helst. Jag sydde fast det med en smal sicksack ute i sömnsmånen innan ärmen syddes i.

Det gick faktiskt snabbt att sy det här plagget. Lättjobbat med bara raksöm och sicksack. Och skönt när mönstret redan är klart så det bara är att klippa och sy.

3 thoughts on “Långärmad blus

  1. Ping: Solhatt… eller regnhatt kanske? | Klippertill

Kommentera

