Utmaning – Återbruk: Bus(s)dress

Det här inlägget är en del i utmaning ‘tema återbruk’ som startats på bloggen Klockarbarn.

Jag älskar återbruk, jag älskar utmaningar = det här var verkligen grejen för mig! I början sydde jag allt i tyg av egna och släktingars avlagda kläder, samt av (mycket billiga!) kläder jag köpt på second hand. Det är först på senare tid jag kommit igång att köpa tyger. Den här utmaningen fick mig dock att plocka fram en av min mans avlagda t-shirts som legat länge och väntat på att få nytt liv, samt att få tummen ur att sy ett plagg som jag tycker passar väldigt bra för bebisar på sommaren – en bus(s) dress! (Ja, min man HAR jobbat som busschaufför.)

Bild

Bild

Bild

Bild

(PS. Det ska i tryckknappar i grenen, men där sitter nålar än så länge – min kära man och medhjälpare håller på med att banka i dem i denna stund…)

Bild

(Här är en närbild på själva tricket, den ihopsydda kragen. Det är den del av projektet som med mina kunskaper inte går att få så perfekt.)

Material: En gammal t-shirt av mycket fin kvalité, med krage och knäppsprund och allt, kantad i grenen med remsor av tröjtyget – kommer endast att behöva tillsätta tryckknappar

Mönster: Detta är i princip tillklippt på fri hand (och sytt utan att varken nåla eller pressa), men förlagor är mitt mönstret jag gjorde på sparkbyxor förra veckan, se här, ärmarna är en uppförstoring av bodyn i Ottobre 1/2012 (det jag hade utklippt var i stl 68, men det här ska mer föreställa stl 74/80, fast med kort ärm). Om någon är sugen på att testa själv är principen: ta ett body- eller tröjmönster, förläng till ben, lägg till grenkil.

Arbetsbeskrivning:

1) Klipp ut delarna

2) Kanta nederdelen på byxbenen genom att klippa av en bit av tröjans fåll och sy fast med overlock (jag har använt overlock till allt, men sicksack på vanlig maskin när jag kantat, se nedan)

3) Sy i grenkilen på bakstycket

4) Sy ihop axelsömmarna

5) Sy i ärmarna

6) Sy ihop kragen på valfritt sätt (i värsta fall för hand, det kan bli lite tjockt, men det beror väl på originalets tygkvalitet och typ av krage)

7) Sy sidsömmarna

8) Kanta bak och framstyckets gren

9) Sätt i knappar

Materialkostnad: 0 kr + knappar?

Tidsåtgång: Lika lång tid som det tog för maken att natta lillen 😉

5 thoughts on “Utmaning – Återbruk: Bus(s)dress

  1. Jag sitter här och ler… ”Swebus”, det är ju bara så rätt tänkt rakt igenom! Kika gärna på min sommarutmaning förresten, kanske har du lust att anta den?

  2. Alltid kul att sy om stora kläder till små. Men denna var ju verkligen extra kul!
    Och fin blev den!
    Jag har också tänkt sätta saxen i slitna stora kläder – har lagt undan en del – men, får se till att få iordning syateljén innan jag sätter igång! 🙂

  3. Gud vad söt, en framtida busschaufför =) Kul att du tyckte om mina omsydda jeans. Linningen gjorde jag så att jag sprättade bort den gamla och sydde en ny med hjälp av resterna från byxbenet. Sedan fodrade jag med ett tunnare bomullstyg. Har knapphålsresår i oxå.

Kommentera

