Det där med (uggle)mönster…

Nej, nu blir jag besviken. Tidigare har jag förstått att det finns ”äkta” och ”kopierat” molntyg. Jag skrev ett inlägg om det för ett tag sedan. Men nu har jag insett att även svamptyget som jag har köpt och sytt av inte är original heller. Vad trist. Kort sagt, alla barntrikåer de har i den affären där jag handlar verkar vara kopior. Förstås är det trist att någon snor någon annans idé. Men allvarligt talat, hur kommer det sig att även de stora barnklädeskedjorna verkar ha hang-ups på samma typ av mönster på tyget (ugglor, stjärnor, bondgårdslandskap, polarnopyretränder, sniglar och så moln då…). Är det så svårt att komma på vad man kan rita på barnkläder? Eller är det så att det finns vissa saker som tilltalar barn särskilt mycket? Jag fick mig en tankeställare om det genom en me&i-tröja som var min dotters älsklingströja länge. Hon verkade gilla den just för att det var ett motiv på som hon kände igen och hon kunde säga, fastän hon knappt lärt sig prata då – ‘traktortröjan’. Ett vanligt motiv på barnkläder är ugglor, och det är uppenbarligen också något väldigt fascinerande för barn. Häromdagen fick jag se den här teckningen som min lilla tjej gjort (3 år):

– Mamma, titta! Många ugglor!

Ska höra med Lindex om de vill låta detta eminenta ugglemönster gå i tryck!?

(Stor blaffig stjärna finns som mönsteridé just nu hos NovaStar, Blingo, Villervalla, Molo, AlfonsÅberg, Maxomorra…. för att nämna några – origniellt va!?)

3 thoughts on “Det där med (uggle)mönster…

  1. Det finns mycket ”plagiat” och inspiration, absolut. Men ibland har det visat sig vara ok ändå. Jofotex var ju exempelvis ”först” med att göra återtryck av retromönsterna såsom nattåg, flodhästar, elefanter mfl. För ett tag sedan kom de ju även i en version via distributören Ernst textil. Men Ernst har inte fått tag i dem olagligt. Fix (tror jag det var) som ägde trycken har sålt dem/släppt/skyddet gått ut. Så det är fritt för alla att använda. Det är vad jag hört i alla fall. Men i vissa fall är det ju kolckrena plagiat som när JNY:S husvagnssemester kopierades.

    Men det finns så mycket snarlikt nu, så man udnrar var går gränsen? Ugglorna var underbara! Trcyk upp dem till er själva. Vilket underbart minne! Uggla nummer 2, 5 & 6 är mina favoriter =)

Kommentera

