Hängslebyxor, och lite hur jag gjorde

Kvällens projekt har varit att jobba med de här byxorna, och det krympta tyget. Retligt nog skulle ju det turkos-gul/orange-randiga joggingtyget inte räcka till ett par hängslebyxor. Men att skarva funkar ju förstås. Kändes dock lite trist. Så jag gjorde en infälld rand i ett annat joggingtyg som passade precis i färg (orange) för att liksom göra en grej av skarven och inte bara se det som ett misstag. Jag velade lite kring vilket mönster jag skulle ta. Det blev en byxa inspirerad av Me&I‘s legendariska (?) babybyxa som jag utgick ifrån, och så använde jag mig av det som jag lärt mig på sykurser.se på det babybyxmönstret, nämligen att istället för att fålla kanterna upptill, sy ett foder på den övre delen. Det är otroligt smidigt och går väldigt snabbt att sy. Nu saknas tryckknappar som jag tänkte ta istället för att sy knapphål, och så får jag bestämma mig för om det ska bli mudd nertill eller om jag ska försöka mig på fållning med tvillingnål (som på Me&I-byxorna). Det här är verkligen ett par prisvärda byxor. Samma bralls på Me&I kostar 240 kr, och jag har lagt ca 50 kr på material, och inte särskilt mycket sytid. Materialet kommer dessutom räcka till en body! När den är klar ska jag ta en bättre bild.

Tills dess, en skiss på mönstret som jag gjorde om någon blir sugen på att själv försöka göra ett liknande mönster. De är väldigt simpelt konstruerade. Det enda som skiljer fram och bakstycket är ringningen och längden på axeldelarna. Jag har ritat det i samma mönsterdel – ena sidan ska gälla för dubbelvikt framstycke och andra sidan för dubbelvikt bakstycke. Och så ska det till en grenkil.

2 thoughts on “Hängslebyxor, och lite hur jag gjorde

  1. Ping: Utmaning – Återbruk: Bus(s)dress | Klippertill

  2. Ping: Body och sparkbyxor | Klippertill

Kommentera

