Sommarens sportdress!

Syskonmatchning!! Lillebror fick ju ett par ottobreshorts som var extremt jobbiga att sy men ändå gav mersmak, och ett randigt linne till, omgjort till body. Nu har storasyster fått ett bar röda shorts till det röda linnet, men eftersom hon har större storlek än vad shortsmönstret sträckte sig till har jag fått hitta på lite själv.

Material: Rött joggingtyg, vit muddväv och rödrandigt tyg. Allt från Tygposten, vår lokala tygaffär. 50-80 kr/m.

Mönster: Utgångspunkten var att göra ett par liknande som babyshortsen i Ottobre 3/2012, fast i stl 98/104. Jag tog mönstret på de muddbyxor som jag använt flera gånger tidigare (här och här) som är från sykurser. Jag kortade av det, rundade hörnen och la till såna där fickor (lite liknande som de som finns beskrivna här). Nu gjorde jag världens konstigaste form på fickorna (note to self: fickhålet och fickpåsen kan inte vara nästan lika stora, för då blir det liksom ingen ficka ;-)), så det blev mer som ett infällt tyg. Nu gör det inte så mycket för jag tror aldrig min dotter förvarat något i en ficka… men till nästa gång så! Nu vet jag inte om det blir någon nästa gång med de här shortsen för det är mycket jobb med alla kanter som ska kantas. Coola är de i alla fall! Den här upplagan blev ganska lång i modellen, så vi tyckte det såg ut lite som ett par riktiga fotbollsshorts (därav bilden)! Nu är vi rustade för våren, om den nu kommer i år!?

One thought on “Sommarens sportdress!

Kommentera

