Linne och fålla med tvillingnål

Bild

Nu har jag testat nya mönstret till linne för barn på sykurser.se Väldigt trevligt. Det som är bra med sykurser är att det inte bara är mönstren man får, utan också just kursen, nämligen man får se en video på hur man gör när man syr mönstret. Den här gången blev jag inspirerad till att faktiskt anta utmaningen med den krånglande tvillingnålen på nytt eftersom det såg så otroligt lätt ut på filmen. Här synes resultatet! Jag var lite för lat föra att spola upp en extra rulle med vit tråd, så det är en röd och en vit övertråd, och så vit undertråd. Det blir faktiskt mycket snyggare att fålla med tvillingnålen än med sicksacken, men jag får fortfarande inte riktigt ordning på trådspänningen. Medan jag fållade första ärmhålan gick ena övertråden av inte mindre än tre gånger – inte ok!! Jag ökade trådspänningen från 5,5 till 7 och till 8. Men det blev inte bättre för det. Trådarna trasslade in sig i varandra verkade det som. Till slut bad jag min snälla man ❤ att stå och hålla lite lätt i trådarna innan de gick in mellan plattorna. Och då gick tråden inte av en enda gång mer! Har aldrig gått så bra. Men jag vet inte hur intresserad han är av att fortsätta med den här uppgiften 😉 så jag får nog forska vidare i hur man ska ställa in maskinen rätt…

Material: Detta otroligt fina tyg som har lite samma feeling som det här tyget som lillebror fick en linne-body i. 50 kr metern!

Mönster: Tight linne för barn i stl 98/104 med lite extra generösa sömsmåner.

2 thoughts on “Linne och fålla med tvillingnål

  1. Ping: Sommarens sportdress! | Klippertill

  2. Ping: Tvillingnål och hur jag använde en tandborste! | Klippertill

Kommentera

