Body och hur jag kantade nederdelen

Material: Ett otroligt fint randigt tyg som jag köpte i veckan. Det är som ribbad trikå och nästan lite krispigt. Känns klassiskt. Jag kände mig plötsligt lite trött på alla ugglor, elefanter, moln och svampar som jämt ska vara på alla barnkläder. Randigt kan aldrig vara fel! Grå muddväv. Lite udda val, jag hade nog tänkt vitt först, eller blått eller rött, men jag blev inspirerad av mönstret och det ser rätt sobert ut med grått. Tyget kostade bara 50 kr/m, så det här blev en billig body!

Mönster: Till hälften är det ett linne för baby i Ottobre 3/2012 och till andra hälften är det bodymönster från Ottobre 1/2012. Storleken är 74. Jag tycker fortfarande det är klart bäst med body för min krälande lilla kille, så att inte magen blir bar när han hasar runt på golvet. Det var inte svårt att kombinera ihop mönstren och göra om linnet till en body! Nytt för mig var varianten i halsen. Gick hur smidigt som helst att sy, och var ju mycket enklare än knappsprunden som jag kämpat med tidigare. Man kantade hela halsen i ett enda stycke. Sedan kom jag på en ny detalj, som kanske bara är ny för mig? men som var grymt bra tyckte jag

Tidigare när jag sytt bodys har jag kantat framstycket och bakstyckets nedre delar var för sig, och då när man syr ihop sidsömmarna blir det så himla knöligt. Nu sydde jag istället först sidsömmarna – okantade. Sedan mätte jag med måttband hur långt ‘hålet’ nedtill var och tog 75% av den längden. Så lång gjorde jag kantbandsremsan, som jag först sydde ihop som när man gör en mudd i t.ex. halsen. Därefter nålade jag fast den med lagom fördelad sträckning runt om och kantade som vanligt (det skulle vara snyggare att avsluta med tvillingnål, men jag tycker det trasslar så ofta så jag kör med en vanlig sicksack). På det viset blev det inga skarvar och inget knöl. Det ska jag lägga på minnet, liksom den fina halsvarianten. Nu ska det bara sättas dit knappar i halsen och i grenen.

Till sist en bild på körsbärsblommen utanför fönstret:

5 thoughts on “Body och hur jag kantade nederdelen

  1. Såg din kommentar på od andulkys blogg att du är forkare. Här är en till som både syr och forskar (eller forskar inte så mycket just nu, mest undervisning och administration). Min syblogg är http//:syttavanna.blogspot.se

  2. Jag läste din blogg igår och allt var jättebra. Jag blir jätteinspirerad och får jättestor lusta att sy och pyssla. 😀

  3. Ping: Linne och fålla med tvillingnål | Klippertill

  4. Ping: Sommarens sportdress! | Klippertill

  5. Ping: Hopp och förtvivlan i syrummet | Klippertill

Kommentera

