Shorts från Ottobre

Jajamen, det blev ett par shorts till lillen. Oemotståndligt söt modell tycker jag, på shortsen i Ottobre 3/2012. Härligt sportiga och retrocoola. Dessutom hittade jag en bit blått joggingtyg som är inköpt som stuvbit någon gång på tidigt 1980-tal, eller ännu tidigare?? Jag har övertagit det från mammas, eller om det är mormors, låda med stuvar. Det har legat där så länge jag kan minnas i alla fall. Det är jobbigt att sy med ottobremönster för en nybörjare som mig! Utmaningen på de här shortsen blev för mig oändligt mycket bandkantning i möjliga och omöjliga svängar, samt att sy den här typen av fickor som var första gången. Det gick i alla fall ganska bra. Nu är vi redo för lite sommarvärme!

Material: En ärvd stuvbit och vit muddväv från muddvävsförrådet.

Mönster: Ottobre 3/2012, stl 74. Hur jag fuskade: Jag hoppade över öljetter och dragsko i midjan, gjorde endaste en resårkanal. Täcksöm, näpp, tyvärr, det fixar jag inte. Jag sydde helt enkelt bred och tät sicksack istället. Why not? Tyckte till och med de blev ganska fint.

Annat: Det började med ett smärre mirakel, båda barnen somnade 18:30! Så jag hann rita av mönstret, välja tyg, ,sy, sprätta, ångra att jag valt just den här krångliga modellen :-), sy klart, och ändå bli rätt nöjd – på 3 timmar och för typ 0 kronor!

2 thoughts on “Shorts från Ottobre

  1. Ping: Sommarens sportdress! | Klippertill

  2. Ping: ÄNTLIGEN | Klippertill

Kommentera

