Hur jag sydde en förvaringslåda

Har för en gång skull sytt något som inte är barnkläder. Vi har gjort om i hallen och jobbar stenhårt på att motverka kaos bland kläderna. Var iväg till Jysk och diverse affärer för att leta förvaringsboxar. Men OJ vad dyrt det var, lätt 100 kr för en simpel låda. Då slog det mig att jag har liggande stora mängder kraftigt bomullstyg som jag inte haft användning för. Det kanske skulle lämpa sig? Ja, ganska bra i alla fall. Jag är inte perfektionist 🙂 Såhär gjorde jag, och jag tyckte det funkade hyfsat:

1. Välj ett kraftigt tyg och tänk ut önskad storlek

2. Klipp till två bottenplattor, här 33 x 33 cm och en lång rektangel som ska ha

Längd = 4 x (bottenplattans längd), i mitt fall alltså 4 x 33 cm = 132 cm och

Höjd = 2 x (önskad höjd på lådan), i mitt fall 2 x 15 cm = 30 cm

Sömsmån? undrar någon. Nja, som ni ser har jag klippt så himla snett, så någon centimeter hit eller dit spelar i sammanhanget ingen roll 🙂

3. Vik den långa rektangeln på mitten (utmed den långa sidan) och pressa. Pressa sedan också mitten, och sedan mitten igen (det är alltså vad som ska bli hörnen på lådan)

4. Sy fast en bottenplatta räta mot räta längs med den ena långsidan på den långa rektangeln

5. I hörnen får man göra så gott det går. Jag har sytt på overlock och delat upp i 4 sömmar, stannat och vänt i varje hörn.

6. Sy fast den andra bottenplatten räta mot räta på samma sätt

7. Vräng nu den blivande lådan så rätsidan kommer ut. I nuläget ser det ut som en stor kub.

8. Sy ihop kortsidorna på långtriangeln (det fjärde hörnet på lådan). Har man mätt dåligt från början kan man här behöva klippa till sidorna lite. Sömmen kommer alltså att vara synlig (om man inte overlockar behöver den här sömmen sicksackas).

9. Sluta med att trycka in insidan på lådan och forma till. Ju stelare tyg ju bättre formar den sig. Sedan håller lådan sig upprätt med hjälp av det som man lägger i.

10. Före och efter på hatthyllan 🙂

Kommentera

