Barnmössor

Jag älskar när bloggare lägger ut sina beskrivningar och tips! Det är tack vare dem jag lärt mig att sy, för här i närheten har jag verkligen ingen att fråga (önskar jag också kunde komma iväg på en sån där syträff :-)). Trots utmärkta beskrivningar på mössor – de jag följt är den här av ALVINEA och den här av KOKALAL – har jag haft himla svårt att få till rätt storlek. Till slut har jag kommit fram till att 25 cm på det bredaste stället är ett lagom mått för min tjej som är 3 år. Då är det inklusive sömnsmån (alltså, jag syr på overlock precis i kanten, så det är ju inte speciellt mycket som går bort).

23 cm är måttet som gäller till min son som är 6 månader och har ett huvudomfång på 42 cm enligt BVC 🙂

Dregglisen här har mönster från sykurser.se. Jag har börjat gilla knäppning på dregglisen med kardborreband istället för tryckknapp, billigt och lätt att rycka av från en liten bebis som ännu inte kan sitta. Tygerna kommer från Ohlssons.

3 thoughts on “Barnmössor

  1. Ping: Nu kan jag sy en body :-) | Klippertill

  2. Ping: Ännu en dregglis | Klippertill

Kommentera

